Kafíčko?

Píši z jedné ze svých oblíbených kaváren. Ještě než se zeptáte, ano, je jich víc. Možná, že tuto mám nejradši. Jen pár stolů, Mozart, lehce zelenkavé stěny, večerní slunce a výhled na kruhový objezd. Příjemné místo, příjemný číšník. Ale hlavně káva. Na stole přede mnou, vedle talířku s jablečným závinem, stojí a tiše chladne to nejlepší moccaccino na světě. Věřte mi, dokud ho neochutnáne, nemůžete umřít. A tak pozoruji pěnu, která pomalu mizí z hladiny lahodného moku. Začínám se nudit. Moje chronická zapomnětlivost zapůsobila – nechala jsem doma velice zajímavou knížku, kterou jsem chtěla v mezičase během přestávky v orchestru dočíst. Nevadí. Doženu čas a napíšu další zbytečnou myšlenku. Však jsem to také slíbila. Nejen adminovi (Kterého tímto zdravím.:-)), ale také sobě. Alespoň jedna črta denně, abych nezahálela.

No, lehce se to řekne. Jenže – o čem psát? Úsměvné, hned třetí den po onom závazném rozhodnutí nemám inspiraci. Sedím tu, užívám si pocit klidu a v hlavě mám kolibříky (prázdno). Pozvedám k ústům hrníček s kávou. Voní nádherně. Pronikavě, ale jemně. Majitel této kavárny (a zároveň číšník) podává kávu s láskou a jistou úctou. Nápoj je pak vynikající. Můžete se divit nebo ne, ale někdy se pan majitel rozhodne udělat hrníčky dva – jeden pro zákazníka a jeden pro sebe. Přivoní, ochutná a když se mu něco nelíbí, putují obsahy obou pohárků do výlevky. Tady se nikomu špatná káva nepodává. Nikdy.

Přemýšlím nad tím. Mají tu opravdu jedinečný přístup k servírování výtečné kávy. A co zákazníci? Co když sem chodí stejní lidé jako já? Ti, co mají rádi dobrou kávu. Milovníci večerního slunce a Mozarta. Co když mají také rádi dobré knihy, staré filmy, divadlo, ranní noviny opřené o čajovou konvici, lehký a mírně ironický humor? Třeba je někdo z nich také ztraceným romantikem, unaveným studentem, zahořklým mladistvým, anti-sportovcem, naivním snílkem a špatným začínajícím spisovatelem. To vše je možné. A já vám o tom napíšu.

Rozhlížím se. Lidí jsou tu různí. Sedím na svém obvyklém místě. Stůl pro dva – v rohu u okna. Ale sedím tu sama. Jen já a moje (teď už studené) moccaccino. Mám perfektní přehled o celé místnosti. Lidí je tu málo. Jako vždy. Snad je to tím, že o tomto království úžasné kávy ještě moc lidí neví. Přece jen dvě tváře poznávám. Sedí u stolku před barem. Postarší manželský pár. Tiše sedí a usrkávají svou kávu. Víte, chodím sem tak jednou – někdy snad dvakrát – za měsíc, ale ti dva jsou mi velice povědomí. Ano, určitě jsem je tu už viděla. Na pohled milí lidé. Pán teď čte noviny. Ty samé jako já. Poslouchá také klasickou hudbu? Nevím, ale má hlodající zvědavost probouzí i mou fantazii. Představuji si, jak při západu slunce sedí i s manželkou na zahradě, čte Villona a poslouchá Bacha. Červené víno a klid. Tak si to představuji.

Zvoní mi telefon. Odtrhávám pohled od stolku před barem. Budu muset jít. Až sem půjdu zase příště, určitě si nejdříve prohlédnu nějaké známé tváře. Třeba se jich i zeptám, jak že na tom jsou s Bachem a Vivaldim. Zvedám ruku, za chvíli přijde barman. Zaplatím. Vím, jaký bude účet, nerozmýšlím se nad dýškem. Pokaždé je stejné. Až vyjdu, naposledy se otočím a přeletím kavárnu pohledem. Možná jsou ti lidé stejní jako já. Možná máme jen rádi stejnou kávu.

Nekalé praktiky

„A nechtěla bys třeba náhodou…"
Ví, že se podívám. A pak to udělá! Zase a zase a znovu a pořád. Vždycky. Ale ani zlobit se nemůžu. Jen kdybyste ho viděli!

Přes veškeré mé protesty – ví, že to na mě platí. Však určitě někoho takového taky znáte. Tváří se jako neviňátko, ale pak mrkne a zvedne ty své šedo-zeleno-hnědo-šedé oči. A jsem ztracená. Letím a padám a nevnímám. Mám sto chutí ho pohladit a obejmout a… kdo ví, co ještě. Obecně jsou tzv. psí oči velice nebezpečnou zbraní. A třeba nejde jen o moji slabost a neschopnost odmítnout jakoukoli prosbičku následovanou výrazem opuštěného štěněte či hladového bernardýna.

Představme si tento problém v globálním měřítku. Co třeba taková Helena? Ta musela dělat pěkné psí oči na chudáčka Parida, když se odhodlal k tak nehoráznému únosu! To se pak divila celá Trója, že ano. Nebo Kleopatra. Pche, vždyť jí slavný Gaius Julius vrátil královskou korunu. Stačilo, aby si mrkla. A asi to uměla moc dobře, když se jí povedl podobný kousek s Marcem Antoniem! A můžeme pokračovat dále. Faust taky dělal na Mefistofela očíčka. Copak by měl ďábel nějakou potřebu zalamovat se skopičinkami se smrtelníky? I když, kdo vlastně ví, jak to všechno bylo. Jisté je, že strategické manévry dobře propracované mimiky jsou účinné. Takové nepěkné vydírání používají velice často (a s velkým procentem úspěšnosti) děti. Ještě jsem nezažila, že by nějaké škvrně odcházelo z obchodu bez vytoužené čokolády, použilo-li výraz „bez té sladkosti už se určitě nikdy nedokážu usmát“.

S touto nebezpečnou a zákeřnou zbraní neumí zacházet každý. Někdo ji neumí využít, někdo ji zapomene vytasit a někdo o ní třeba jen neví. Tak si představte, co by se asi tak stalo, kdyby před volbami na billboardech byly místo usměvavých tváří našich politiků ty neuvěřitelně smutné kukuče domácích mazlíčků? Kdo by raději volil pana Nečase s výrazem unaveného labradora škemrajícího o suchar? Tato inovace jistě stojí za zvážení. Možná by to bylo efektivní, možná by se alespoň pracující lid zasmál pohledem na obří obličeje směšně vypadajících představitelů elity naší společnosti. Ano, možnosti psích očí jsou nevyčerpatelné.

A teď vážně. Tato zbraň může mít nedozírné následky.

Neodolala jsem a tak mě tu máte. Dokud nedosáhnu nějaké zázračné imunity na pohled šedo-zeleno-hnědo-šedých psích očí, bude tu možnost nahlížet do myšlenek jedné obyčejné holky.